onsdag 16 november 2016

Gymnasiegransking

Gymnasieskolans namn
Jensen 


Lärartäthet

Erbjuder dator/surfplatta

Snittbetyg
12.3

Värdebärande ord
Man erbjuds en Chromebook

Information om utbildningen
Det finns information om alla utbildningar på Jensens hemsida. 
Det står inte så mycket information så att om man har mer frågor om de olika utbildningarna behöver man antigen gå dit eller kontakta dom.
De utbildningar som finns är: Ekonomi, Handel, Naturvetenskap, Samhällsvetenskap, Teknik och vård och omsorg.

Vad är det som skolorna i första hand marknadsför via deras hemsidor?
Att man ska kunna våga anta sina utmaningar. Som att man t.ex tror att man inte skulle kunna gå på skolan men att man ändå ska våga gå på skolan för att det kommer bli något bra av det.

Hur upplever du att den reklam som skolorna gör via deras hemsidor ser ut i jämförelse med andra tjänster som telefoni. Jämför exempelvis med Tele2.
Jag skulle säga att det är väldigt mycket reklam på deras hemsidor. Det är klart att man vill ha fler elever på skolorna men folk vill inte hellera gå på skolan för att de har mycket reklam på dess hemsidor. Just Jensens hemsida linkar hemsida till Tele2 väldigt mycket.  De har både en första sida som vill få folk att just vela dom. Det är de intrycket jag får när jag ser deras hemsidor. 

I vilka andra kanaler träffar du på reklam för olika gymnasieskolor?
När man jämför de olika skolorna så har Jensens mer reklam och en mer ”Tele2” liknande hemsida. Jag tycker själv att de andra hemsidorna är något som jag skulle vilja gå på om jag skulle få välja. 

Hur ställer du dig till att skolor tar en del av skolpengen (som ska gå till elevernas utbildning) och använder för att marknadsföra skolan?
Jag tycker att det är dåligt eftersom att det kostar väldigt mycket och då finns det inte så mycket pengar kvar till andra saker som man skulle kunna göra. Det mesta ligger på deras hemsidor som gör att man vill välja just deras skola, men om en skola gör bra reklam och jag inte vill gå på den så bryr jag mig inte jättemycket. Marknadsföring kan vara mycket men det är inte det viktigaste.

En rektor har sagt att ”skolans elever är vår bästa marknadsföring”, vad tror du att hon menade med det?
Jag tror att hon menar att ju mer elever det finns på skola dato fler elever vill komma och gå på skolan. Det finns folk som inte vill gå på en skola där det finns många elever men de skolorna har lättare att stänga igen eftersom att den skolan automatisk blir mindre. Så att de skolor det finns mycket elever på får också lättare att få ny aliver och blir lättare en större skola skola som har svårare att stänga.

Skulle det vara lättare eller svårare för dig att välja gymnasieskola om skolorna inte gjorde någon reklam? Förklara.
Jag skulle vilja veta lite om skolan innan jag började där men jag skulle ändå inte vilja att det skulle finnas massa reklam överalt. 
Det skulle nog vara svårare om det inte skulle funnits någon reklam eftersom att då skulle de skolorna inte få så många elever till. De skolor som har flest elever just nu kanske inte skulle hat det. Jag tror att alla skolor skulle ha ungefär lika många elever eftersom att då skulle alla elever 
välja den skolan de själva vill gå på. Elverna gör det näven fast det finns eklam men inte lika mycket eftersom att de vet att de finns reklam och grupptryck.

Så att för mig skulle det nog vara svårare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar